• קורסים ופעילויותווצאפ חובה בשיעור הזה

    השיעור שמתקיים דרך הווצאפ והסלולר - תפיסה מתודית אחרת / בהובלת דניאלה שאול

    נושא הקורס: "מסינדרלה ועד נטע בריזילי" - מבט ביקורתי בתקשורת וכיצד היא מצפינה את הסדר החברתי

     

    מדוע שלא נדבר אליהם דרך הפלטפורמות שלהם? מדוע להיות שוטרים שמנסים לנהל מערכת חינוך?

    מדוע שנצעק "שקט!" עד שגרוננו יצטרך שיקום כל חודש? מדוע לבקש שוב ושוב: "כבו את הסלולר!" 

    מדוע להזכיר: "תצביעו! אי אפשר לשמוע את כולכם יחד, כבדו את האחרים, שתפו פעולה, תרגעו"...

    בדרכי להעביר קורס על השליטה (הכלכלית, כן) של האימוג'ים בחיינו, במסגרת קורס לצפיה ביקורתית בתקשורת שאני מעבירה במרכז, שאלתי את עצמי את כל השאלות האלה.

    זה היה בשנת תשע"ח, עת אמרתי לעצמי שלא יתכן ללמד על תופעה חדשנית באמצעים ישנים... פניתי לגוגל בחיפוש אלטרנטיבה, בישראל, בעולם. מצאתי רק הסכמה ששיטות ההוראה מיושנות, אבל לא פתרון.

    ואז נפל האסימון: הבנתי שעליי לדבר עם הילדים דרך המסגרות שהם משתמשים בהן: סלולר, אינסטגרם, ווצאפ, פייסבוק.

    יצאתי לדרך. התחלתי בניסוח 'עשה ואל תעשה', אחר כך הוקרנו ההוראות על מסך שהפך לחלופה הקבועה ללוח בכיתתי; התלמידים קראו והתקשו להאמין:

    1. בקורס הזה חובה להשתמש בטלפונים סלולריים - מופעלים ועל הברכיים. 

    2. בקורס הזה אין יושבים ליד שולחנות, אלא במעגל סביב למסך; בשנה השניה לצורת הוראה זו פיניתי את כסאי ואת המחשב שלי לתלמיד/ה, אשר מובילים את השיעור לפי בחירתם, כולל הקלדת התשובות או החשיבה שמתעוררת - לעיני כל התלמידים.

    3. בקורס הזה כולם מוזמנים להשיב יחד, בלי להצביע. אין מבקשים רשות ממני ולא מהחברים.

    4. בקורס הזה משתמשים בכל אפליקציה, גוגל, אינסטגרם, וכל המרבה הרי זה משובח.

    5. אין כותבים על הלוח, הכל מוקרן מהסלולר וממחשב המורה על מסך.

    התלמידים הסתכלו בי בחשדנות, ואחד אף התנצל שפשוט - לא הביא סלולר אבל זה יתוקן.

    ואז מתחילים בעבודה:

    א. יוצרים קבוצת ווצאפ כיתית, הסלולר הפרטי שלי מנהל את הקבוצה אבל זה מעולם לא נדרש. אלא אם כן גם אני רציתי להשתתף, לא יצא לי... הם זריזים ממני. שם הקבוצה הראשונה שהתנסתה בדרך זו ניתן על ידי התלמידים: 'המדיום הוא המסר'. מטרת אותו הקורס היתה פענוח תופעת האימוג'ים והדרך בה הם מבנים מחדש את היחסים החברתיים. לצורך כך הם למדו להסתייע בתיאוריות בתקשורת המונים, בפסיכולוגיה ובמדעי החברה. כמובן כל תלמיד שותף לקבוצת הווצאפ, שמו המלא (לא כינוי) נרשם באנגלית, שכן חלק מהתלמידים אינם דוברי עברית.

    ב. על חלקו השמאלי של המסך מוצגת תיאוריה, דילמה, או ניתוח של הבניה חברתית של דמויות. השנה, בקורס נוסף שנערך על פי מתודה זו, תשע"ט, עשינו זאת על פי הסרט שלגיה.

    ג. על צידו הימני של המסך מוקרנת קבוצת הווצאפ, דרך מסך מחשב המורה (הוראות בגוגל...). כך המסך מחולק לשניים, אפשר גם לשלושה חלקים, על פי צרכי השיעור.

    ד. כאן מתחיל להשתולל הווצאפ... התלמידים מגיבים בתוך הווצאפ של הקבוצה לתיאוריה או למשימות. לעיתים עליהם לחפש תשובה שהיא דמות, לעיתים עליהם להביא פרשנות טקסטואלית לערך לא מוכר, לעיתים מידע שיקדם את השיעור, לעיתים פענוח תיאוריה, לעיתים הצלבתה עם תיאוריה אחרת. 

    ה. עליהם להגיב זה על זה, לדייק או לסתור זה את זה, לגרום להתקדמות החשיבה ולהתפתחותה, וזו להפתעתי הופכת ליצירתית ביותר (ואין לי שום דרך להבין מדוע). 

    ו. תגלית חדשה - לא אחת התלמידים עצרו את השיעור והפנו שאלות ישירות אליי באמצעות דיבור וורבלי, לא סלולרי. ואז הפכנו לקבוצת דיון, כאשר אני יושבת במעגל איתם, בשום אופן לא עומדת. אפשר להעזר במה שמוקרן על המסך ולהגיע לתובנות חדשות שמעולם לא חשבתי שיהיו. כאשר עוברים לשיח על מרחבים תיאורטים חדשים, ניתן לפתוח 'חלון' נוסף ולהקליד גם מהלכו על המסך. 

    ז. כך השיח אינו הולך לאיבוד - הזמן שעובר בשיעור לא משכיח אותו, כי הוא ממשיך להיות מוקרן על המסך. אפשר לקשר בין חלקים שונים בשיעור ולהתגבר על זמן ומרחב, אלמנטים חשובים בתקשורת, שהם נלמדו אגב שיחה, ועוד הרבה הפתעות נוספות כמו הבאה למשל:

    ח. במהלך השיעור שעסק בהבניה החברתית בסרט שילגיה (תשע"ט) נדהמנו לגלות על המסך תשובה הנושאת שם של תלמידה ש... לא הגיעה לבית הספר עקב מחלה. היא פשוט הצטרפה לשיעור מביתה, התלמידות עדכנו אותה כאשר ראו את שמה, והיא הפכה לחלק אינטגרלי מהשיעור.

    ט. השיעור נגמר. הדיון עדיין לוהט על המסך, לפני ששמנו לב, 75 דקות חלפו על פנינו ואינן. 

    עכשיו כמה צילומים, ואחר כך תשובות על כמה שאלות שבוודאי תשאלו.

     

    למעלה - חלק מהקבוצה: כאן ליד שולחנות על מנת להעזר בתשובות שכתבו על דפים אישיים באחד השיעורים הקודמים,

    לפני שהופעלה הקבוצה בווצאפ.

     

    למעלה: מצד שמאל טבלת אפיונים להבנית דמויות מהסרט שלגיה, מימין הווצאפ הכיתתי מוקרן על המסך עם תשובות שבמקרה זה הנן דמויות מהאינטרנט, לעיתים תשובות הנן גם טקסטואליות, לפי הצורך והנושא הנדון בשיעור

     

    צילום נוסף של חלק המסך שבו ווצאפ בלבד, כאן הועלה צילום של אשה זקנה, על מנת להבין מה מסמלת המכשפה בסרט שלגיה. בשלב מאוחר יותר יאותרו גם הקשרים הסמליים שלה עם יתר הדמויות בסרט.

     

     

    תלמידה יושבת על כסא המורה, מפעילה סימולטנית הן את המחשב ומקלידה עליו תובנות שהגיעו מהווצאפ הכתתי ואלה מוקרנות בצידו השמאלי של המסך, והן את הסלולרי הפרטי שלה כאשר גם היא משתתפת במשימות הכתה.

    ומה קורה עם הסלולרי של המורה, מנהלת הקבוצה? נשכח בכלל לצד תיק המורה.

     

    שאלות ותשובות:

    א. האם התלמידים לא מנצלים את המצב לשיחות פרטיות, לפייסבוק, לצרכים שאינם קשורים לשיעור?

    תשובה: כן. אבל הם עושים זאת גם בשיעור רגיל, לעיתים עם הסלולר ולעיתים בדרכים אחרות החביבות עליהן.

    ב. האם התלמידים לא מעלים בווצאפ דברים שאינם קשורים לשיעור?

    תשובה: זה קרה בבשיעורים הראשונים בשנה הראשונה לשימוש בשיטה, זה התפוגג כאשר הקורס נמשך והסקרנות התעוררה. זה לא קרה כלל בשנה השניה לשימוש.

    ג. טוב, מחוננים, בוודאי מתנהגים אחרת, שקטים וממושמעים... זה בוודאי לא יקרה בכיתות רגילות.

    תשובה: כאשר תלמידיי יקראו את ההנחה הזאת - הם יתפוצצו מצחוק. 

    ד. צריך וויי-פיי בית ספרי?

    תשובה: התקשורת פועלת דרך חשבונות הסלולר הפרטיים שלו.

    ה. אלו תיאוריות הצלחת ללמד בדרך זו?

    תשובה: התיאוריה המעמדית של מרקס, 'המדיום הוא המסר' של איניס ומקלוהן, תיאוריית ההגמוניה של גרמשי, תיאוריית המראה של לאקאן, תיאוריות מגדריות על פי שורת חוקרות כמו מוניק ויטיג, דפנה למיש; הפוליטיקה של הגוף על פי גופמן, מושגי הטיבעון, מיתוס והביטוס על פי רולאן בארת' ועוד. 

    ו. מה הבנת לאור השימוש במתודה שהמצאת?

    תשובה: מעט על התנהלות החשיבה, תשומת הלב, העוררות האינטלקטואלית והרגשית - של הדור הזה. אני עדיין שואלת יותר מאשר מבינה: מה קורה בכתה, מדוע רמת החשיבה קפצה פתאום? מדוע הכל תוסס וחי ופועם ומתרגש. ומצפה להפתעות שמתחוללות כל שיעור. לאחר סיום השיעור שאלתי את נ', שהריצה את המחשב שלי, מדוע אינה יוצאת להפסקה והיא ענתה לי: כי הכנתי לך הפתעה, את זה:

     

    נ' העלתה את הטבלאות האלה לווצאפ הקבוצתי, כך שגם מי שאינה בשיעור תוכל לצפות בתוצרי החשיבה מביתה. אלה סיכומי החשיבה המשותפת לאיתור תפקידם של גיבורי הסרט שלגיה ומקומם בסדר החברתי שלנו, כאשר הם ומהלכם בסרט מחזקים אותו. על מנת להשיב על החלק השמאלי של הטבלה - אותרו דמויות מהמציאות הממשית מרחבי הסייבר באמצעות הווצאפ.

     

    תודה לכולכם על ההאזנה, דניאלה שאול.