• אודות המרכזמרכז מדע ודעת למחוננים בתל חי

    מרכז מדע ודעת למחוננים ומצטיינים בתל חי – תעודת זהות

     

     

    אודות המרכז בתל-חי

     

    מרכז מדע ודעת למחוננים ומצטיינים בתל-חי מציין וחוגג 30 שנה להקמתו, כאשר הוא מעמיק ומרחיב את המענה הניתן בו לילדים מוכשרים באזור - בהעשרה אינטלקטואלית ויצירתית. המרכז פועל במסגרת האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך ושוכן בקמפוס האקדמי במכללה האקדמית תל-חי.

     

    מי הלומדים כאן

     

    במרכז, אשר נוסד בשנת 1985, לומדים מידי שבוע כ-500 תלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתות ג'-ט', מ-50 ישובים בגליל ובגולן - ממטולה בצפון עד צפת וסאסא במערב, מצפון ומזרח רמת הגולן עד לקצרין, רמת כורזים וכחל.

    מייסד המרכז ומנהלו הראשון הינו עמי קוטון; פעילות המרכז הורחבה ומוסדה בידי מנהלת המרכז השנייה – הגב' סימה גולדפרב ריבלין; היום מנהל את המרכז ד"ר אופיר דגני, שפתח את שערי המרכז לכיתות ג' ולתלמידים מצטיינים.

     

    ימי הלימוד במרכז

     

    יום א' – בוקר – מחוננים מכיתות ג'-ד'; אחר הצהריים – מצטיינים מכיתות ג'-ד'

    יום ב' – בוקר – מחוננים מכיתות ה-ו'

    יום ג' – אחר הצהריים – מצטיינים מכיתות ה'-ז'

    יום ה' – בוקר – מחוננים מכיתות ז'-ט', אחר הצהרים – מצטיינים דוברי ערבית מכיתות ד'-ה'

     

     

    בית ומפגש של שווים

     

    תלמידי המרכז מגיעים מכל מגזרי החברה - יהודים, דרוזים, צ'רקסים, נוצרים, מוסלמים, דתיים וחילוניים והם לומדים בצוותא על פי שכבות הגיל.

    המרכז עבורם הינו בית, שנותן ביטוי ליכולותיהם המיוחדות ומאתגר אינטלקטואלית; נושא בחובו הרפתקה לימודית ומזמן מפגש חברתי בתוך מערכת של שווים.

     

    עיון, אוריינות ויצירה - בפלורליזם תרבותי

     

    צוות המורים במרכז הינם ברובם בעלי תואר שני ושלישי, שהתמחו בתחומי הדעת הנלמדים כאן והינם אף בעלי הכשרה ייעודית בהוראת מחוננים. הצוות מפתח דרכי הוראה חדשניות ויוזם התנסויות פדגוגיות מרתקות, מיומן בלמידה פתוחה, בסגנון הוראה לא שגרתי ובפיתוח חשיבה.

    הצוות מוביל את הילדים אל חוויה לימודית, המשלבת פעילות עיונית, אוריינית ויצירתית בתחומי מדע וטכנולוגיה, הגות, פילוסופיה ואמנות, רובוטיקה, תרבות וחברה, שפות זרות, מיומנויות חקר ועוד.

     

    המרכז מאמין בערכה של הרב-תרבותיות ובחשיבות של קיום שיח בין העדות בישראל. לכן משלבים לימודי הבוקר למחוננים תלמידים דוברי עברית ודוברי ערבית בכל הקורסים המוצעים. יישומו של קשר זה מתבצע באמצעות היכרות עם השפה והאתוס התרבותי השונה, מפגשים עם אמנים, אנשי רוח ואקדמיה מהתרבויות השונות, סיורים לימודיים, פעילויות עם ההורים הקשורים בנושא, וליווי אישי של התלמידים על ידי סטודנטיות חונכות דוברות ערבית.

     


     

    דגש מיוחד לכל שכבת גיל בתכניות למחוננים

     

    לכל אחת משכבות הגיל במרכז יועדו תוכניות לימודים ופעילויות משלה.

     

    בשכבת "הצעירים", בכיתות ג'-ד', מתוודעים התלמידים אל מגוון תחומי דעת בסיסיים ואל דרך הלמידה המיוחדת במרכז. דגש מיוחד מושם על שילוב הילדים בסביבה החברתית והפיזית הלא מוכרת ותמיכה רגשית.

    בין הקורסים לשכבה זו, הניתנים במתכונת חובה: אמנות, בוטניקה, וטרינריה, תרבות סין ושפתה, מיומנויות תקשורת בין אישית, אני והחברה הסובבת אותי והתמודדות עם מצבים חברתיים מאתגרים, סיפורת ואוריינות בכתיבה, עולם החי, רובוטיקה, דרמה, מיקרוביולוגיה, אמנות ממוחשבת ואנימציה, מבוכים ודרקונים.

     

    בשכבת הביניים, כיתות ה'-ו' נמשכת החשיפה לתחומי דעת מגוונים ולימוד של כלי חקר בסיסיים המובילים לחשיבה יצירתית והמצאתית. בקבוצת גיל זו מושם דגש על טיפוח מנהיגות, אחריות אישית ונתינה לזולת. כאן מתנסים התלמידים לראשונה בבחירת הקורסים וכן נוצר ערוב על בסיס תחומי עניין משותפים בין תלמידים דוברי עברית ודוברי ערבית.

    בין הקורסים המוצעים לשכבה זו: שעשועי חשיבה, צעדים ראשונים בקולנוע ויצירת סרט, ידיעת הארץ, אנגלית באמצעות מוסיקת פופ, אמנות פלסטית ואמנות ממוחשבת ואנימציה, פילוסופיה, סיפורה של תמונה וצליליה, צילום סטילס, גיבוש אתגר ומנהיגות, לימודי תרבות ואנתרופולוגיה, נתינה לאחר באמצעות שילוב עם תלמידי בית ספר לחינוך מיוחד, חשיבה ביקורתית ורובוטיקה.

     

    בשכבת "הבוגרים", כיתות ז'-ט' ניתן דגש להעמקה ולהתמחות בתחומי דעת מגוונים ולהרחבת מיומנויות חשיבה ויצירה בתחומים מתקדמים. בגילאים אלה התלמידים מרכיבים לעצמם מערכת לימודים אישית בהתאם לתחומי התעניינותם. בין הקורסים, שחלקם ניתן בסיועה של "קרן לנוקס", נכללים: שח-מט, אמנות, עריכת סרט, אנגלית, אמנות ממוחשבת ואנימציה, עזרה ראשונה, אקטואליה בישראל, חשיבה, מתמטיקה, קולנוע, ביולוגיה, תקשורת וביקורת המדיה הפרסומית, פילוסופיה, עריכת וידיאו ממוחשבת, האדם והאקלים, כימיה ורפואה, מתמטיקה וחקר ריאלי, צילום סטילס, אבולוציה.

     

    כל תלמידי כיתות ט' עוברים בשנה המסיימת את לימודיהם במרכז קורס שנתי במיומנויות חקר אקדמי. זהו קורס מאתגר שמביא למיצוי את הכישורים המיוחדים בהם ניחן כל תלמיד ואשר פותחו והועשרו בשנות לימודיו במרכז. למרות שלא עברו הכשרה אקדמית מוקדמת, התלמידים משקיעים זמן ומאמץ רבים בנושא שבחרו לחקור, הן בהיותם במרכז והן בשעות הפנאי שלהם, בתהליך הלמידה הממושך אשר בסופו מופקים תוצרים, שהם פרי החקר שביצע כל אחד מהם בקורס. את התוצאות המרהיבות ניתן להשוות לסטנדרטים המקובלים באקדמיה.

     

     

    הצלחה וביקוש רב למסגרות למצטיינים

     

    מאז תשע"ב פועלת במרכז מסגרת למצטיינים מכל האזור, בניהול הגב' מרים אשכנזי, מוותיקי המורים במרכז. המסגרת למצטיינים הוכתרה בהצלחה ראויה לציון, בשנת תשע"ה לומדים בה כ-300 תלמידים, שני שליש מהם מצטיינים שאותרו על ידי משרד החינוך, ושליש שהתקבלו בהמלצת בתי הספר. הלימודים בתכנית נפרסים על שני ימי לימוד - יום א' לשכבה הצעירה (ג'-ד') ויום ג' לשכבה הבוגרת (ה'-ז').

    בשנת תש"ד נפתחה לראשונה במרכז תכנית מצטיינים לתלמידים דוברי ערבית. השנה לומדים בתכנית זו, בימי ה' אחר הצהריים, כ-60 תלמידים מכיתות ד'-ה' המגיעים למרכז ברובם מהכפרים הדרוזים ברמת הגולן, וחלקם מטובא זנגרייה ומגוש חלב. התכנית למצטיינים דוברי ערבית ניתנת על ידי מורים שרבים מהם מלמדים בשפה הערבית ובתמיכת חונכות דוברות ערבית הלומדות במכללה האקדמית תל-חי. מערך היסעים בתמיכת המועצות האזוריות מסייע בהבאת התלמידים המצטיינים לתכניות אלו.

     

    מה לומדים במסגרות המצטיינים:

    כיתות ג': על חיות מחמד, ספר אמן, צעדים ראשונים בעולם המדע, קומיקס ואנימציה, אשליות באמנות, כימיה במטבח, תיאטרון, צבעים וחושים, שח-מט.

    כיתות ד': רובוטיקה, תיאטרון, תעופה וחלל, צבעים וחושים, כימיה במטבח, אמנות, מדעים וגוף האדם, שח-מט, ביולוגיה, חושים, קומיקס ואנימציה.

    כיתות ה'-ז': צילום וציור, רובוטיקה, אנימציה, כימיה ורפואה, וטרינריה, פיסול, גרפיקה ממוחשבת, הצלת חיים, מעבדה ביתית, צבעים וחושים, פילוסופיה, אקלים, חשיבה ביקורתית, אמנות, אסטרונומיה.

    כיתות ד'-ה' דוברי ערבית: אנימציה ממוחשבת, קולנוע וצילום, רובוטיקה, שח-מט, אנגלית, בניית משחקי מחשב, מדעים וגופנו, מבשלים מדע, אמנות פלסטית, ביולוגיה וכימיה.

     

     

    סביבה אקדמית כבר מגיל 8

     

    המרכז פועל מאז הקמתו בהיכלה האקדמי של המכללה האקדמית תל חי. מיקומו זה מהווה תרומה ייחודית לפעילות הלימודית המתחוללת בו. כמו כל באי המכללה, גם תלמידי המרכז נהנים ממערכות המיחשוב, המעבדות, הספרייה האוניברסיטאית ומשאבי המידע, וזוכים לתמיכתם של אנשי המכללה. מעל לכל - המרכז הינו חלק מהאווירה האקדמית והמקצועית במכללה, שמאפשרות הישגים ונותנות מענה מיטבי לאוכלוסיית התלמידים הייחודית.

     

    יוזמות חינוכיות מיוחדות לשנת תשע"ה

    בשנת תשע"ה יוצאת כל השכבה הבוגרת (כיתות ז'-ט') של ארבעה מרכזי מחוננים בצפון - שלומי, כרמיאל, תל-חי ועמק הירדן, לטיול משותף בן יומיים לניצנה. בטיול ייקחו חלק כ- 300 ילדים מחוננים וכ- 30 מלווים.

     

    תכניתNASA   לתלמידי המרכז מכיתות ז'-ט'

    תכנית NASA שנפתחה בשנת הלימודים  תשע"ד במרכזי המחוננים, כוללת לימודי העשרה בנושא אסטרונומיה וחלל, מיועדת לתלמידי כיתות ח'-ט', ופועלת בימי חמישי, בתום שעות הלימוד במרכז. בשיאה של התכנית יוצאים תלמידי התכנית למחנה החלל בבלגיה במשלחת משותפת עם מרכזי מחוננים אחרים בצפון.

    תכנית בוגרים לתלמידים מחוננים מכיתות י'-י"ב

    בוגרי המרכז מביעים מזה שנים רבות רצון עז להמשיך בהוויית מפגשי המחוננים במרכז גם לאחר תום לימודיהם במקום. כמענה למשאלה זו פועלים החל משנת תשע"ה מפגשי בוגרים המיועדים לתלמידים מחוננים מכיתות י'-י"ב. המפגשים מתקיימים אחת לחודש בימי שישי וכוללים סדנאות והרצאות אורח בתחומי האמנות, מדעים, הומניסטיקה ועוד, טיולים משותפים, ומפגש עם תלמידים בוגרי מרכזי מחוננים אחרים בצפון.

     

    במה מחוננת ליצירה בכתיבה, בקולנוע ובאנימציה

    תלמידים מהמרכז משתתפים השנה בתכנית הארצית "במות מחוננות ליצירה" לילדים מחוננים. ההשתתפות בפעילויות אלו היא באמצעות קורסים יעודים הניתנים לשכבה הבוגרת (כיתות ז'-ט') ובשיאה שני מפגשים ארציים עם ילדים מחוננים העוסקים בתחומים אלו.

     

     

    שתי יוזמות חינוכיות פועלות במרכז בשנת הלימודים תשע"ה

     

    יוזמה חינוכית "אני ואתה"  -  שנועדה לפתח בתלמידים המחוננים רגישות לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים ותרומה לקהילה. כל זאת באמצעות פעילות משותפת של תלמידים מחוננים, בני כיתות ה'-ט', עם תלמידי בית הספר לחינוך מיוחד "רננים" שבקריית שמונה. המפגשים מובילים את התלמידים המחוננים לקשר אישי עם בני גילם הסובלים ממוגבלויות שונות. במסגרת זו הם נחשפים לעולמם המיוחד של תלמידי "רננים", לצרכים המיוחדים שלהם (הנפשיים והגופניים) וכיצד הם משפיעים על שגרת יומם. הקשר שנוצר במסגרת מפגשים שבועיים אלו, מוביל לקבלת האחר והשונה ולהבנתו ואף לנתינה ללא גמול ותרומה לזולת. המפגשים מלויים בפעילות משותפת של סיורים ולמידה הדדית ובהמשך גם למיזם משותף.

     

    יוזמה חינוכית "תרבויות שלובות" – היוזמה נועדה להציב בלב העשייה הבית-ספרית את שילוב התרבויות ובמיוחד את התרבויות מהן באים הילדים המחוננים הלומדים במרכז. דרך היכרות תחילה עם התרבות אשר בתוכה צמחו התלמידים וחשיפה הדרגתית לתרבות האחרת בשכנות, ועד להיכרות עם תרבויות שונות ורחוקות מאוד מאלו המוכרות לו, לומדים המשתתפים להכיר ולקבל דרכי חשיבה שונות, לראות את המשותף והשונה לנו בני האדם ולהתקרב לתלמידים האחרים בני התרבויות האחרות.

     

     

    תודה למסייעים בהגשמת מפעל זה

     

    מרכז מדע ודעת למחוננים ומצטיינים בתל חי מודה בכל לב לתומכים בו על תרומתם לפעילותו וקידומה: האגף למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך, המכללה האקדמית תל-חי, קרן סופיה  לנוקס לבית ברנר ז"ל, לחינוך וטיפוח המצוינות בגליל העליון, תרומתו הנדיבה של מר גליאן גלר לטיפוח הילדים המחוננים והמצטיינים.