• קורסים ופעילויותמדפסת שהיא גם מורה, ראיון עם ולדימיר

    זה החלום: מורה לומד כאחד מהכיתה, וזה המגשים: ולדימיר. המטרה: להרכיב מדפסת תלת-מימד וגם להדפיס בה. זו מטרה לימודית?

    רשות הדיבור לולדימיר, בראיון קצר: "הערכה מגיעה ללא שום הוראות הרכבה והפעלה, רק מאות חלקים זעירים שיש לחבר ומנגנון הפעלה שצריך להבין אותו. זה כולל רובוטיקה, חשמל, מכניקה והכל בכיול מדויק. סך הכל עבודה של סמסטר – כ-40 שעות.

    בראש קבוצת התלמידים היו עומר שפירא, ואיתו נריה ואיתיי. בצילום: המדפסת בעיצומה של ההרכבה. מושג מה על המורכבות.

     

     

    "זה היה מין סוג של פעילות, לא שיעור במובן השגרתי. מכיוון שאין הוראות, הילדים חיפשו באינטרנט עד שהגיעו במקרה לבחור אמריקאי, שהקליט את עצמו מרכיב מדפסת זהה וניסינו לעשות כמותו.

    אז אולי היא לא כל כך חכמה?

    "היו הרבה רגעים שהוא הסתיר את מה שהוא עושה, הצילום לא היה מקצועי, או שהוא לא הסביר בצורה מובנת. היינו צריכים לחפש מקורות ידע נוספים וילדים הצליחו. כשהעבודה הושלמה הזמנתי סטודנט שלי לשעבר, שיבדוק לפני שמכניסים לשקע בפעם הראשונה, שלא יתפוצץ לנו בין הידיים.

    ועצם ההדפסה?

    "כמו מדפסת תלת מימד רגילה, להדפיס איזה כלי קטן זה לוקח עשר שעות, בית הספר קונה את החומר. כמובן שלא מוציאים מודלים מהאינטרנט: הם צריכים להמציא, להכין מודל, לבנות בעצמם בתוכנה תלת מימד, להכין להדפסה ומי שמצליח לעבור את כל התהליך הזה מקבל מאתנו את התוצר, בית הספר מספק לו את ההדפסה. בצילום: הצוות וחלק זעיר מהחלקים. ברקע, פוסטרים בעיצובו של ולדימיר על קיר הכתה.

     

    ולקורס הבא?

    "המדפסת עולה 1000 ₪ אז אפשר לקנות נוספת וכך יהיו יותר ויותר מדפסות. אבל נברר את זה עם אופיר. יש לנו מדפסת יקרה הרבה יותר שמבצעת את ההדפסות. זו המורכבת נמצאת בכתה, היא השניה אצלנו. קנינו אחת שלא צריך להרכיב, בעלות הגבוהה.

    ולדימיר, אתה הרי אמן אנימציה, זה כלל לא תחום ההוראה שלך...

    "אמרתי לילדים שאהיה חבר צוות, כי אני לא יודע דבר בתחום, אבל אני פתוח ורוצה ללמוד ולעבור חוויה יחד איתם. האחריות שלי היא לפתוח להם את הכתה, לספק להם כלים, וציוד להלחמה, אבל את הפתרונות מה לעשות ואיך - עשינו ביחד.

    וברגע האמת, כשחיברתם לראשונה לשקע?

    "הכי פנטסטי ולא יאומן הוא שהמדפסת התחילה להדפיס מהרגע הראשון, מי שהתייעצתי איתו סיפר שלוקח חודשים רבים לעבור את הכיול כדי שתצא מזה הדפסה. ואנחנו חיברנו לחשמל והמדפסת התחילה לעבוד. בצילום: פותחים את האריזה בתחילת הקורס. מה מחכה שם?

     

    בני הכיתות הנמוכות יותר ראו את מה שאתם עושים?

    "היה חלק שמאד אהבתי: הזמנתי את עומר ונריה לאחד מימי ראשון כדי שיספיקו לסיים את ההרכבה בזמן. הם הגיעו ביום ראשון בבוקר, בכתה למדו אנימציה ילדי כיתות ג'. בלי שהם שמו לב אחד לשני אני חיברתי את הקצוות, הצגתי את הידע של הגדולים, את הפרוייקט שהם עושים. לשני הצדדים קרה משהו מיוחד – עומר ונריה הרגישו עצמם כבר בוגרים, התחילו לתת עצות ולעזור להם בשיעור, הקטנים באו לשאול ולהתענין מה הם עושים ואיך. האינטראקציה בין הגדולים והקטנים היתה מאד טובה בעיניי". בצילום: ברוכות הבאות, התוצאות, התחלה וסיום: