• מאמרים, כתבות וקישוריםללמד ערבית בכיף

    בני כיתות ז' דוברי ערבית עשו לנו בית-ספר קטן לשפתם ולתרבותם, טעם של עוד

     

    בהדרכתה המסורה של הייא, התקיימה השנה, תשע"ז, לראשונה פעילות בה דוברי הערבית מנהלים שיעורים ללימוד שפתם ותרבותם. המשימה הועמסה על ילדי כתה ז' ועברה בהצלחה גדולה. כל זוג ילדים קיבל כיתה ויצר הפעלה מרתקת ומהנה שבמרכזה לימוד מילים וביטויים בדרכים יצירתיות.

    אותה כתה לומדת בשיעור הראשון של הסמסטר קורס שנקרא "אתוס ישראלי" בהדרכתה של דניאלה. בקורס נלמדת באופן הווייתי התרבות הישראלית, לעיתים גם עוסקים בפוליטיקה, בחגים, במבדיל ובמשותף לתרבויות כאן, במטרה לקרב את הקבוצה לאקטואליות הישראלית. 

    השנה ביקשו התלמידים לא רק ללמוד אלא גם ללמד. בפרוייקט ראשון הם חקרו את השורשים שיש לכל תרבות כאן - יהודית, מוסלמית ונוצרית באזור הר הבית, ומה מקור המתחים סביבו. לאחר מכן, עם סיום הפעילות עם הייא הוצע להם לכתוב על כך לאתר של בית הספר, בשפה הערבית ולתרגם בעצמם לעברית, עם שאלות מנחות מדניאלה. התוצאות המעולות לפניכם, גם צילומים.

    לצילומים נוספים כנסו http://gifted.telhai.ac.il/index2.php?id=621&lang=HEB

     

     

    סיכום הפעילות - כותבות כינדה וסנדי

    1.       מה היתה מטרת הפעילות?

    كان الهدف توسيع معرفة الطلاب الذين يتكلمون العبرية  باللغة العربية

    המטרה הייתה ללמד דוברי העברית קצת מהשפה הערבית.

    1.       מי היה בקבוצה שלכם ואיך התכוננתם?

    المساهمين في الفعالية كندا وساندي وبمساعدة هيا ورحمة ،الوقت الذي استغرقته الفعالية كان حوالي 20 دقيقة،كانت الفعالية في مركز المتفوقين تل حاي ( الكلية )

    המשתתפות בפעילות  היו כינדא וסאנדי, ועם העזרה של הייא ורחמה. הזמן שנדרש היה20 דקות, הפעילות היתה במרכז למחוננים.

    הכנו עבור אפקטיביות: פרסים, ויצרתי את המשחק ...

    1.       מה הייתה הפעילות שערכתם? 

    كانت الفعالية في موقع كاهوت(kahoot) تتضمن أسئلة عن الحيوانات مع عدة اجابات واختيار الاجابة الصحيحة.

    עשינו פעילות באתר khoot , הפעילות כללה בתוכה שאלות על בעלי חיים ועל התלמידים דוברי העברית היה לנחש שמות בעלי החיים בשפה הערבית.

    1.       כיצד הרגשתם?

    عندما اخبرتنا هيا عن الفعالية تحمسنا كثيرًا

    وعندما بدانا في التجهيزات توترنا وبذلنا جهدنا لتكون فعاليتنا مميزة

    وفي الصباح كنا متوترين اكثر ولكن عندما وجدنا ان فعاليتنا تسير بشكل جيد شعرنا بالفرح والفخر وبعد انتهاء الفعالية شعرنا بالفرح اكثر لنجاحنا في اتمام الفعالية

    כשהודיעה לנו הייא על הפעילות מאוד התלהבנו, התחלנו בהכנות ועשינו מאמץ כדי שהפעילות שלנו תהיה מיוחדת. ביום ההצגה היינו מאוד לחוצים, אבל הלחץ ירד כאש ראינו שהכל הולך לצד הטוב. והרגשנו בשמחה וגאווה כי הפעילות  שלנו הצליחה.

    1.       איך התנהגו התלמידים האחרים בזמן הפעילות - דוברי העברית ודוברי הערבית?

    كان سير الفعالية مع الطلاب صعب قليلا ولكن وجود المعلمين معنا كان جيد فقد ساعدوا في اسكات الطلاب ، تحمس الطلاب متكلمي العبرية لفعاليتنا لانها كانت ممتعة تتضمن كاهوت (kahoot)  وكان لديهم صعوبة في اتمام المهمة ولكن نحن كنا دائما نساعدهم ولكن المتكلمين بالعربية لم يتحمسوا لان بالنسبة اليهم كان الامر سهل .

    ביצוע הפעילות עם התלמידים היה קשה אבל נוכחות המורים מאוד עזרה לנו. דוברי העברית מאוד התלהבו אבל היה להם קושי בהשלמת המשימה, עזרנו להם. דוברי הערבית לא כל כך התלהבו כי היה להם קל לדעת את המלים בשתי השפות.

    1.       איך הסתיים היום עבורכם? מה סיפרתם בבית? לחברים?

    انتهى يومنا بالتعب فحرصنا  دائما على نجاح الفعالية ولكن كان شعورنا بالفرح اكثر لاننا نجحنا بالفعالية واثبتنا وجودنا بين المتكلمين بالعبرية , سردنا لاهلنا ورفاقنا عن شعورنا بالفرح بعد الفعالية وكيف سارت الفعالية بنجاح .

    היה יום מעייף, כי דאגנו להצלחת הפעילות, אבל יותר חשנו בשמחה כי הצלחנו להוכיח את עצמנו בין דוברי העברית. שתפנו את ההצלחה הזאת עם החברים וההורים והסברנו להם כמה היה כיף לנו ואיך הצלחנו.

    1.       מה אתם חושבים על התכנית? האם תרצו לקיים שוב, האם יש לכם רעיונות לפעילות נוספת? כתבו אותם!

    كانت الفعالية مميزة فرحنا لاداء دور المسوؤلين  ونحب تكرار الفعالية ولكن ليس لدينا افكار.

    הפעילות הייתה מיוחדת, מאוד שמחנו להיות מנהיגים, וכן - רוצים לחזור על זה עוד פעם.

     

     

    סיכום הפעילות - כתבו ביסאן וקרלה, כתה ז'

    1.     מה היתה מטרת הפעילות שערכתן?

    لقد كان هدف الفعالية هو ان نعلم طلاب المتكلمين اللغة العبرية بعض كلمات اللغة العربية لاننا نعيش في دولة مختلطة ونحن يجب ان نتعلم اللغة العبرية وليس من السيئ لهم ان يتعلموا بعض كلمات العربية

    מטרת הפעילות הייתה ללמד את דוברי העברית כמה מילים מהשפה הערבית. כי אנחנו חיים במדינה מעורבת ואנחנו יודעים את השפה העברית וזה טוב להם ללמוד כמה מילים בערבית.

    1.     מי היה בקבוצה שלכם ואיך התכוננתם? 

    كارلا وبيسان كانتا بنفس الفريق لقد كانت الفعالية في غرفة الحاسوب القديمة ولقد تلقينا المساعدة من هيا ورحمة لقد قصصنا وكتبنا على البطاقات بعدها علقنا الخيوط في ارجاء الغرفة ثم وزعنا البطاقات على الخيوط

    קארלה וביסאן היו באותה קבוצה, הפעילות התקיימה בחדר מחשבים מול המקלט. הייא ורחמה עזרו לנו, הכנו את הפתקים וכתבנו עליהם, אחרי זה תלינו את החוטים והדבקנו את הפתקים עליהם .

    1.     מה הייתה הפעילות שערכתם? 

    كانت الفعالية عبارة عن متاهة مصنوعة من خيوط وعلى كل خيط معلق ورقة مكتوب عليها كلمة بالعبرية والاخرى بالعربية وعلى الطالب ان يختار ورقة ويبحث عن المعنى بالعربية وقراءتها بطريقة صحيحة .

    הפעילות הייתה מבוך של חוטים ועל כל חוט היו תלויים כמה פתקים שכתובות עליהם מילים בערבית ופירושם בעברית. כל תלמיד צריך לבחור פתק מתאים לפירוש המלה בערבית ולקרוא אותה בצורה נכונה .

    1.     כיצד הרגשתם? 

    عندما علمنا ان برنامج كهذا سوف يقام شعرنا بسعادة غامرة لانها كانت فرصة لتعليم الطلاب الذين يتكلمون اللغة العبرية اللغة العربية وعندما حضرنا الفعالية اقتنعنا بانها جيدة بما فيه الكفاية لتعليم طلاب العبرية كلمات عربية عن طريق لعبة مسلية . في الصباح قبل الفعالية كنت انتظر الباص بفارغ الصبر لكي يقلنا الى الكلية وعندما حان وقت المسابقة الى ان انتهت شعرنا برضا كبير عن ما كنت قد فعلناه من جهد .

    כאשר הודיעו לנו על הפעילות הרגשנו שמחה גדולה, כי הפעילות הייתה הזדמנות ללמד את התלמידים דוברי עברית מילים בערבית דרך משחק.

    בבוקר לפני הפעילות חיכיתי לאוטובוס לקחת אותנו, חיכינו בחוסר סבלנות . מזמן התחלת הפעילות עד שהסתיימה הרגשנו בשמחה על כל המאמץ שלנו .

    1.     איך התנהגו התלמידים האחרים בזמן הפעילות - דוברי העברית ודוברי הערבית

    لقد احب طلاب اللغة العبرية والعبرية وساعدنا في بعض الاحيان معنا طلاب اللغة العربية ولقد مدحونا على اجتهادنا

    דוברי העברית והערבית שניהם אהבו את המשחק שלנו, דוברי הערבית עזרו לנו במשימה, וכולם שבחו אותנו.

    1.     איך הסתיים היום עבורכם? מה סיפרתם בבית? לחברים?

    عندما انتهينا من الفعالية شعرنا برضا كبير وبمسؤوليه  تجاه ما فعلناه من جهد وعندما عدنا الى المنزل اخبرنا والدينا بكل ما كنا قد فعناه من جهد وقد فخروا بنا .

    כאשר סיימנו את הפעילות הרגשנו סיפוק עצום וגם באחריות עבור מה שעשינו, וכשחזרנו לבית, ספרנו להורים על הפעילות ועל המאמץ שעשינו ואמרו לנו שהם גאים בנו.

    1.     מה אתם חושבים על התכנית?

    اظن ان الفعالية كانت اكثر من رائعة واريد ان تقام مرة ثانية , املك الكثير من الافكار الجديدة لمستوى اعلى من الفعالية السابقة مثل تعلم اللغة العربية عن طريق عرض ازياء ...

    הפעילות לפי דעתי הייתה מעל ומעבר ואני מאוד רוצה שתתקיים עוד פעם, יש לי הרבה רעיונות למשל  ללמד שפה דרך האופנה!

     

     

    סיכום הפעילות - כתב – פאדל, כתה ז'

    1.       מה היתה מטרת הפעילות 

    ?تعليم الطلاب الذين يتكلمون اللغه العبريه كلمات في اللغه العربيه                     

    לימוד התלמידים שמדברים עברית מילים בשפה הערבית.

    1.       מי היה בקבוצה שלכם ואיך התכוננתם? כמה זמן, איפה, מי הנחה אתכם, מה הכנתם בכתה לקראת הפעילות  انا كنت لوحدي واستغرقت 4 دروس اقيمت الفعاليه  في مركز تل حاي. ساعدتنا المعلمه هيا مرهج. حضرت بطاقات مكتوب كلمات في اللغه العبريهومعانيها في اللغه العربيه .

    הייתי לבד ולקח לנו 4 שיעורים להכין את הפעילות. הפעילות התקיימה במרכז תל חי ועזרה לי המורה הייא. הכנתי כרטיסים שכתוב עליהם מילים בשפה העברית והפירושים שלהם בשפה ערבית.

    1.       מה הייתה הפעילות שערכתם?

    حضرت كلمات مكتوبه في اللغه العبريه ومعانيها في  اللغه العربيه ويجب ملائمه كل كلمتين تحملان نفس المعنى

    הכנתי מילים שכתובות בשפה העברית והפירושים שלהם בשפה הערבית .

    1.       כיצד הרגשתם?: ?كنت فرح ومسرور جدا في كل مراحل الفعاليه لانني احب القيام بالفعاليات

    הייתי שמח מאוד בכל חלקי הפעילות.

    1.       איך התנהגו התלמידים האחרים בזמן הפעילות - דוברי העברית ודוברי הערבית? كان تصرف جميع الطلاب جيد جدا وذلك لاصغائهم لي وللمشاركه الفعاله اثناء الوقت المعطى للفعاليه وابدوا اعجابهم بالفعاليه .

    ההתנהגות של התלמידים הייתה טובה .

    1.       איך הסתיים היום עבורכם? מה סיפרתם בבית? לחברים?كان يوم جيد وقلت لاهلي ولاصدقائي  عن هذا اليوم الممتع .

    היה יום טוב ואמרתי להורים שלי.

    1.       מה אתם חושבים על התכנית? האם תרצו לקיים שוב, האם יש לכם רעיונות לפעילות נוספת? כתבו אותם! كانت الفعاليه جميله وممتعه ومفيده من كل النواحي وانا عن نفسي اريد ان نعيد هذه الفعاليه لكن بمواضيع اخرى لكي يكون هناك تنوع بالفعاليات مثل فعاليه رياضه ...

    ולי היה יפה ונעים ומועיל בכל דרך ואני עצמי רוצים לשחזר את האירוע הזה, אבל בנושאים אחרים, כך יש מגוון של אירועים כגון ספורט האפקטיבי ...

     

     

    סיכום פעילות - כתבו ג'אלה ועווד, כתה ז'

    1.       מה היתה מטרת הפעילות?

    تعرف الطلاب المتكلمين باللغة العبريه على لغة جديدة وتعلم بعض الكلمات.

    חשיפת התלמידים דוברי עברית לשפה חדשה  וללמד אותם מילים חדשות.

    1.       מי היה בקבוצה שלכם ואיך התכוננתם? 

    انا لوحدي جهزت بطاقات من لونان ازرق وبرتقالي على لون السؤال وعلى لون الجواب واستغرق معنا 4 دروس في تل حاي المعلمة هيا مرهج .

    הייתי לבד הכנתי כרטיסים מצבע כחול וצבע כתום, השאלה הייתה על כרטיס כחול והתשובה  על כרטיס כתום. הוקדשו לכך ארבע שעוריים במכללת תל חי עם המורה הייא.

    1.       מה הייתה הפעילות שערכתם?

    كل شخص يأخذ بطاقتين واحدة زرقاء وواحدة برتقالية الذي يبدأ هو اصغر شخص في الصف يسأل في اللغة العبرية والعربية والذي يملك الجواب يقوله ايضا في العبرية والعربية.

    כל אחד לוקח שני כרטיסים כרטיס כחול וכרטיס כתום. התלמיד הכי הקטן בכיתה יתחיל לשאול יגיד את השאלה בעברית וערבית ומי שיש לו התשובה יגיד אותה בעברית וערבית.

    1.       כיצד הרגשתם?

    كانت فعالية ممتعة وجميلة لانني لاول مرة اقدم امام الطلاب والمعلمين وشعرت بل فخر لانني احسست ان الطلاب كانوا يتجابون معي ولم يملوا.

    הייתה פעילות יפה ומעניינת כי זה הפעם הראשונה שאני מדבר בפני התלמידים והמורים הייתי גאה בעצמי כי היה שיתוף פעולה עם התלמידים.

    1.       איך התנהגו התלמידים האחרים בזמן הפעילות - דוברי העברית ודוברי הערבית?

    كان تصرف الطلاب المتكلمين باللغة العبرية والعربية جيد جدا لانهم اصغوا للفعالية وركزوا وكانوا يتساعدون مع بعضهم ولان كان يوجد معنا الكثير من الوقت اضطررنا لزيادة بعض الامور على الفعالية.

    התלמידים הדוברים עברית וערבית פעלו טוב מאוד כי הם נותנים אוזן יעיל וממוקד והם אחד עם השני ואתנו, כי לא היה הרבה זמן היינו צריכים להגדיל כמה מהדברים .

    1.       איך הסתיים היום עבורכם? מה סיפרתם בבית? לחברים?

    انتهى اليوم بتوزيع الجوائز للفرق التي ربحت وكان اليوم جميل في بدياته ونهايته وتحدثت لعائلتي  واصدقائي  عن الفعالية ففرحوا معي  وقدروا عملي.

    היום הסתיים עם חלוקת פרסים לצוותים שזכו וזה היה יום יפה. בסוף דיברתי על כך עם המשפחה והחברים שלי לאירוע והם שמחו איתי והעריכו את עבודתי.

    1.       מה אתם חושבים על התכנית? 

    درس ممتاز لأنه ساعدنا على عرض افكارنا على الجميع ويخرج الطلاب من التعليم تكون الفعالية جميلة وطبعا يمكن ان نفعل الكثير منها لان معنا معلمة ومترجمين رائعين وطبعا فرقة طلاب رائعة.

    זה היה שיעור טוב כי זה עזר לנו להציע את המחשבות שלנו לכל הסטודנטים שבאים. זה היה חינוך יעיל למדי, כמובן, יכול לעשות הרבה מהם כי המורה שלנו והמתרגם נפלאים וכמובן תלמידי הקבוצה הנפלאיםظ

     

    רחמה הנפלאה שלנו

     

     

    מבט על הכתה עם רחמה ומוחי העוזרים הנפלאים שלנו

     

     

     

     

    איך מוצאים מרכז מעגל על ידי מזלג?
    רמז ראשון לחידת השעה
    הם יודעים לבצע חישובים מתמטיים מסובכים בתוך שניות ספורות, לענות על שאלות בתחומים שונים ומגוונים ובאופן כללי – להנות מהלימודים. מÄיהÅם ההתלמידים המחוננים? כתבה מאתר ידיעות אחרונות 30/9/2008.
    מיהו ילד מחונן וכיצד יממש את מחוננותו ויגיע לכלל מצוינות? מהו הרקע המשפחתי והתרבותי המעודד מחוננות? מדוע ילדים בעלי פוטנציאל גבוה אינם משיגים הישגים המותאמים ליכולתם?
    בעשור האחרון גוברת ההכרה בכך שחינוך מחוננים הוא סוג של חינוך מיוחד. המורים צריכים לדעת לגרות ולאתגר את התלמידים, אך גם לזכור שמבחינה רגשית הם זקוקים לעידוד ולטיפוח ההערכה העצמית. אין פלא שמורים יוצאים סחוטים. כתבה שלישית בסדרה על חממות אלטרנטיוויות לגידול מורים