• קורסים ופעילויותפעילות ותכנית הקורס נושא חוקר

    דף הקורס נושא חוקר תשע"ד

    דואר אלקטרוני של דניאלה daniellashaul@gmail.com

     

     

     

     

    לחשוב באמצעות חקר, לחשוב באמצעות כתיבה

     

    כמה מילים נפלאות שכתב ד"ר תירוש מהפקולטה למשפטים בירושלים, על עבודה אישית.

    עבודה זו מבטאת את ייחודו של התלמיד, מקוריותו, סקרנותו, רוחב ידיעותיו, שפתו, תבונתו וכושרו לנמק ולשכנע.

     ואדם חכם אחר הוסיף: בין הכשרון הגדול לבית התוצאה המעולה, מפרידות 10,000 שעות של עבודה.

     

    * * * *

    בדף זה מוצגים דפי העבודה שניתנים לתלמידים וריכוז התשובות עליהם, וכן טיפים והכוונה לקורס שנתי זה. שתהיה שנה מוצלחת, כמו כל השנים שהיו לפניה. להצגת העבודות שנעשו בשנים שעברו כנסו לקישור.

     

    את שנת תשע"ז נתחיל בחקר של החקר, הפעם עם הרצאה קצרה של פרופ' עמיר ליכט על מרכיבי העבודה. הדף המצורף ינחה אותנו.

    קישור להרצאת פרופ' ליכט 

    https://www.youtube.com/watch?v=W-FhzCiS0v8

    בדף המצורף כל מה שהצלחנו "לדוג" באשר למרכיביה של עבודת חקר / סמינריון / עבודת גמר - קודם כל בתפזורת לפי תשובות התלמידים ואחר כך מיון לפי כמה תחומים. תרגיל ההמשך הוא לאתר את הממצאים כפי שהם מיושמים בעבודות באתר זה.

     

    1. דף העבודה ראשון בשנים שעברו עוסק במהות העבודה שלנו, כולל ריכוז השאלות ותשובות התלמידים.  

     

    2. דף עבודה לשיעור שני. הדף עוסק בנושא החקר * שאלת חקר * השערת חקר.

     

    3. דף עבודה - הנחיות לבחירת נושא ופיתוחו

       דף הנחיות למיון שאלות וניסוח שאלת החקר.

        מגוון אפשרויות לצמצום ומיקוד נושא

    לאחר שהחלטנו על נושא וכתבנו שאלות, מה עכשיו? דף דוגמה לכתיבת שאלות חופשית ולמיון השאלות הסופי

     

    4. שיעור רביעי - סיכומים סיכומים... מהו מאמר מדעי וכלי המחקר של מחקר איכותני. 

     דף עבודה לשיעור רביעי - בדיקה עצמית של הנושא המוצע

     

    4. א. חדש! עיקר המשימות בקורס נושא חוקר במהלך השנה, שימו לב שאחרי הסיכומים יש עוד עבודה עצומה.

    5. שיעור חמישי - לרובכם בעיות עם מיקוד הנושא ומיון השאלות. מצורף דף דוגמה שממנו אפשר ללמוד איך.

     

     6. שיעור שישי - כיצד מאתרים מאמר במאגרים ממוחשבים - מפתח מאמרים חיפה.

    לינקים ליצירת התחברות מהבית למאגרי מידע בספריית תל חי -:

    מדריך להנפקת סיסמה ראשונית: https://kb.telhai.ac.il/?p=575

    מדריך להתחברות מרחוק למערכות תל-חי: https://kb.telhai.ac.il/wp-login.php?redirect_to=https://kb.telhai.ac.il/?p=594

     

    7. שיעור שביעי - מבנה סכמטי של מאמר אקדמי, כיצד ניגשים לקריאה.

    תרשים של מאמר אקדמי (מאוניברסיטת חיפה) וחלוקתו לפי תחומים http://lib.haifa.ac.il/reference/scholar/heb/

    מאמרה של דפנה למיש לא מסומן לדוגמה

        חומר נוסף לשיעור זה: כיצד מסמנים וכותבים תקצירים במאמר

     

    חדש! דף טיפים ותשובות לכל השאלות שקשורות לסיכומים

     

    8. דוגמאות: לסימון הערות ראשוניות,  סימון מאמר וכתיבת תקציר בצד (מעין רוזניס) + העברת התקציר לדף נפרד

     

    9. תרגיל לשיעור זה: סיכום של פסקאות מתוך מאמרים. 

    לחילופין - הסבר מצויין לקריאת מאמר ולמבנה פסקאות של האוניברסיטה הפתוחה. מומלץ לקרוא + תרגיל לניתוח פסקה בגוף המאמר.

     

    10. מבנה סכמטי של העבודה

     

    12. כמה דברים שלא מומלצים בנוגע למאמרים

     

    13. לאחר סיכום מאמר, מציינים לצד כל פסקה על איזה שאלה היא עונה, מבין השאלות שכתבתם בתחילת העבודה. הדוגמה מצורפת.

     

    14. אפשר כבר לבנות שלד. למעשה אנחנו חוזרים אל דף השאלות והופכים אותן לראשי פרקים, תת פרקים. אותו נושא, רק בלי סימן השאלה. 

    כנסו לדף שמדגים את הקשר בין ארגון השאלות בתחילת השנה לארגון הפרקים ושלד העבודה לקראת הסיום.

    הדף מדגים את עבודתה של מעין רוזניס "התמונה של השניה" באתר זה. http://gifted.telhai.ac.il/loadedFiles/maayan-rozanis.pdf

     

    15. ואז נוכל להתחיל כבר "לשתול" את הממצאים מן הסיכומים, במקום הנכון. העבודה שלנו מגיעה לסיום השלב הראשון. דוגמה לבניית הפרקים ותת הפרקים וכיצד כותבים את הטקסטים עם שמות החוקרים ועוד..

     

    16. החקר האישי בכל עבודה יעשה לפי אופי הנושא באמצעות: ראיונות, סקרים, ניתוח תכנים ועוד. בסיכומו יש להציג את המרואיין / הקהל הנסקר, לתאר את כלי המחקר ומקומו וכמובן - להציג את הממצאים. חדש! הרחבה בקובץ המצורף.

     

    17. הדיון -  עברו לקישור לדף שמציג את הדרך בה יש לכתוב את הדיון.

     

    18. מסקנות ועמדה אישית- ראו גם בדף העוסק בדרך כתיבת הדיון בסעיף 17.

     

    19. כתיבת ביבליוגרפיה לפי תקנות הכתיבה המדעית.

     

    חדש - דוגמה לעיצוב דף בסיסי למצגת.

     

    20. תוספת מיוחדת לכמה כללים בסיסיים של עריכה לשונית, פיסוק ותחביר שמסייעים בעריכת העבודה.

     

    21. רק בסוף העבודה כותבים את העמוד הראשון שלה. מה צריך לכתוב בדיוק ועוד כמה כללים לדיון ולמסקנות, בדף המצורף.