• מאמרים, כתבות וקישוריםמה קורה כשהילד אומר משעמם לי?

    מה קורה כשילד מחוננן אומר: "משעמם לי" -

    מתוך אתר המרכז החדש של המרכז מדע ודעת כינרת:

     

    http://www.gifted-kinneret.org.il/

     

     

    הביטוי "משעמם לי!" מעורר חלחלה בלבה של כל אם, משתק את הטובים שבמורים, ומייצר אצלם תסכול מצד אחד ורצון לפעול באופן מידי כדי להשביע את  הצורך בעניין.

     

    מהו שעמום? על פי מילון השפה העברית: המילה "שיעמום" פירושה תחושת ריקנות ותסכול הנובעת מחוסר מעש וחוסר עניין.

     

    תלמידים מצטיינים רגילים לדווח על תסכול באמצעות המונח "משעמם". בדרך כלל הדבר מתקבל בהבנה, ונוסף אל ההוקרה לה זוכה הילד המצטיין. משעמם לו כי הוא חוזר על דברים מוכרים, כי הוא הבין הרבה לפני ילדים אחרים, כי הוא לומד נושאים שאין לו עניין בהם, כי הוא נאלץ לתרגל מה שאין לו צורך לתרגל, ועוד כהנה וכהנה.

     

    תדהמה אוחזת בהורים לילד מחונן או מצטיין שחוזר מיום לימודים במרכז למחוננים ושוב טוען: "משעמם לי". היתכן?

     

    ובכן, זו תופעה מוכרת, בעיקר אצל תלמידים שמבקשים להתעסק במה שהם אוהבים, מכירים, מצטיינים בו (אז- הם לא ידווחו על שעמום). קחו מהם את אותם הנושאים האהובים והמוכרים וכל אחד מהם יתקשה בהתמודדות הזו וידווח אף על שעמום. 

     

    המפגש עם נושאים לא מוכרים, עם חשיבה אחרת, עם דרישות לעשייה בתחומים שהתלמיד אינו בטוח שיצליח בהם, ההתמודדות עם תלמידים בני גילו שיודעים יותר, חושבים מהר, יוצרים בקלות, מעיזים- יוצר אצל תלמידים אחדים חשש גדול, איבוד ביטחון, וקושי להתמודד. למעשה – אם תרחיקו כל אחד מאזור הנוחות שלו, ותמנעו ממנו את היכולת להשתמש בדפוסי ההתמודדות הרגילים שלו, עם מנגנוני ההגנה שפיתח לעצמו, כלומר – "פרקו לו את הנשק" תגלו, שרבים, ימצאו את עצמם במעין "ריק". ההסתגלות להתמודדות עם החיים , עם ה"אני", ללא אותם המנגנונים מותירה רבים אובדי עצות עד כדי תחושת ריקנות וצמודה לה – תחושת השעמום.

     

    התלמיד שרגיל להיות ראשון, יחיד ומיוחד, משתמש בביטוי המוכר לו כדי לתאר את תסכולו. תלמיד שלא למד מימיו לתכנת במחשב, יתאר את תסכולו בכך ש"מחשבים זה משעמם". הסקרנות, העניין, התאווה לדעת, נמוגים מול תחושת התסכול בעומדו מול הבלתי מוכר.

     

    המורים במרכז שלנו יוצאים מהנחה שאין דבר כזה "משעמם". "שעמום" הוא תוצר של נסיבות שונות: חוסר יכולת להתמודד עם כישלון,(או מה שנחשב בעיני התלמיד ככישלון) עם חברה שונה, עם נושאים לא מוכרים, עם דרישות שאינן מצייננות,(לא מתגמלות בציון) אלא בהעלאת רמת החשיבה, היצירה, והעשייה. עם תלמידים זריזי מחשבה, עם לימוד לשם עניין לעומת לימוד לשם הישג.

     

    אנו רואים בתלמיד שאינו מעז להתמודד עם נושאים בלתי מוכרים, עם משימות חדשות, ועם מצבים בעייתיים, תלמיד הראוי לטיפוח ועידוד, ועל כן- אם ילדכם טוען " משעמם לי" מהרו ופנו אלינו, ודווחו על כך. יחדיו ננסה למצוא דרכים נאותות לחזקו.

     

     

    במרכז הכתבה ראיון עם סימה רבלין, אחראית על תכניות המחוננים במחוז הצפון
    על פוסט-מודרניזם, ועל סיום המודרניזם,
    ד"ר אריקה לנדאו בראיון בערוץ 10 – על יצירתיות, על ילדים מחוננים, על ההיבט הנוסף של איינשטיין, על החיים כחיפוש אחד גדול... על החיפוש הנוסף, אותו יש להקנות למחוננים, על המחוננות עצמה
    רשימת עבודות התלמידים - "הפרוייקטים" לשנת תשס"ט. העבודות הינן משימות חקר שתלמידי שכבת ט' מבצעים בסיום שש שנות לימודים במרכז והן משתתפות בתחרות העבודות השנתית ע"ש עמי פלד ז"ל, תלמיד המחזור הראשון בתל חי שנספה בתאונת דרכים.